ATELIER PROFESORI DE LIMBA ROMÂNĂ - LECTURA TEXTULUI LITERAR ÎN CHEIE VIZUALĂ

Conf.univ.dr. ANA MIHAELA ISTRATE
UNIVERSITATEA ROMÂNO-AMERICANĂ BUCUREȘTI
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Atelierul își propune dezvoltarea unor tehnici de lucru moderne, care să permită profesorilor de limba și literatura română încorporarea suportului vizual în predarea textului literar.
Există oare vreo legătură între modul cum interpretăm elementele comune textului literar şi celui vizual? Mai exact, poate fi interpretată o anumită temă, cum este cazul temei iubirii, a prieteniei, a sacrificiului, a eroismului, prin prisma sistemului de simboluri comune celor două arte?
Plecând de la o trecere sumară în revistă a celor mai importante teorii asupra fenomenului sinesteziei artistice, trecând prin conceptele de iconologie și teoria imaginii dezvoltate de Ernst Gombrich, vom încerca să descoperim dacă atmosfera textului literar poate fi transpusă pe pânză, sau procedeul invers, dacă o anumită emoție artistică poate fi descifrată între paginile cărții. Deoarece imaginea poate fi interpretată în cheie narativă numai în măsura în care privitorul acceptă să umple zonele de indeterminare ale tabloului, completând ceea ce vede cu ceea ce cunoaște.
Vor fi alese câteva texte reprezentative din programa de studiu la limba și literatura română (gimnaziu și liceu), care vor fi analizate în paralel cu opere artistice sugestive. În acest fel se poate crea o punte de legătură între procedeele artistice de natură plastică și cele verbale.
În acest fel se poate crea o conexiune mult mai puternică a elevului cu textul, se poate deschide interesul pentru lectură, permițând înțelegerea unor noțiuni abstracte, iar suportul vizual devine un vehicul cu ajutorul căruia se îmbogățește actul lecturii.

Cuvinte cheie: iconologie, comunicare text-imagine, modele literare, narațiune vizuală

Flag Counter